ЩУРАЦИ!

събота, 4 октомври 2008 г.

Кодекс за професионална етика

Хвърлих едно око на Кодекса, който е качен на сайта на БВС. Имам неприятното усещане, че е написан от таксиметров шофьор, който е намерил някакъв начин да завърши задочно ветеринарна медицина, но преди това е бил и един мандат депутат или поне общински съветник в град под 100 000 души! Защо ли? Ами от всички пори на този документ се процежда мръсничкото желание по всякакъв начин да ограничиш конкуренцията с помощта на административни забрани. Тъй както мечтата на таксиметровия шофьор е броят на такситата в неговия град да бъде цифра, най-близка до 1 (т.е. неговото такси да е единствено), така и най-мокрите сънища на някои колеги включват забраната новозавършили лекари да практикуват поне три години (е, щом не могат да се затворят ветеринарните факултети, които, честно казано, не виждам за какъв чеп са след като АЗ вече съм завършил!), изискването в радиус от поне 100 километра около моята практика да няма никаква друга (добре де, ако не са 100, поне в моя участък да не припарва никой!) и други подобни, които ми е гнусно да обсъждам. Това все пак е метафора, но отразява същността на проекта за професионален кодекс.

Това не е Кодекс за добра ветеринарно медицинска практика и професионална етика, а някакъв Франкенщайн, съшит от несъвместими части, преведени-недопреведени, дъвкани, тропосани с бял конец, някакъв урод. Всъщност достоен за сайта на БВС!

Неприятното е, че е достоен за съсловието. За съжаление. Проблемът не е в БВС, някакво ръководство, някакъв администратор... Проблемът е в нас.

Всяко начало е трудно! Или както е казак един мъдрец - Много свинщини са оправдани с израза "Нищо човешко не ми е чуждо!". Колко подходящо за мото на ветеринарен блог!

:-)

7 коментара:

Андрей Куртенков каза...

Уф, пак си написал по-хубав коментар по въпроса от мен (моя можеш да го видиш във форума на БВС). Понеже говориш за метафори - много хубава метафора за мен е, че колегите дори не са спазили името на Кодекса, което той би трябвало да носи според Закона! И - обърнете внимание как се изписват названията на законите в текста! Този Проект трябва веднага да бъде скрит някъде на дълбоко и тъмно. Ако някой страничен човек съди по него за интелекта на българските ветеринарни лекари, би следвало да ни постави някъде между Големия хомяк и Енотовидното куче. Позор!

Ivaynanay каза...

Да, абсолютно си прав! Това ме притеснява най-много! Но се чувствам безсилен! Затова съм решил на новите ми визитки да пише биолог-ветеринар, а не ветеринар!

Ivaynanay каза...

Коментарите ти ги чета с удоволствие. Ама да вземем да учредим алтернативен ветеринарен синод! От това БВС получавам киселини, уртикария и хемороиди!

Андрей Куртенков каза...

Ами, от една страна, наистина не знам, доколко е разумно, след като си намерих една среда, в която съм приет добре, да се връщам отново към ветеринарните проблеми. От друга страна - наистина е срамота, ветеринарномедцинската дейност у нас да се принизява по този начин. Наистина не знам. От една страна - безотговорна постъпка е да не се намесвам, когато виждам каква безумна простотия цари в НВМС и БВС; от друга страна - една по-активна позиция би отнела много време. Ако пък не сме готови да отделим това време - имаме ли право да сме толкова критични? Ама пък имам и горчивия опит от миналата ми месторабота (ФВМ в ЛТУ), където една ужким по-интелигентна ветеринарна общност така и не разбра за какво става дума и предпочете едно спокойно живуркане пред риска да приеме предизвикателствата на времето. Щом уж по-квалитетните ми бивши колеги от факултета предпочитат пътя на приспособленчеството, на какво основание да смятам, че ветеринарните лекари, които тези същите хора са обучавали, ще подходят по по-различен начин? Няма как насила да направиш роба гражданин, ако той самият не пожелае да се бори за свобода. Рожденный ползать летать не будет.

KC каза...

Искам и аз да членувам в алтернативния синод.

Д-р Николай Боянов каза...

Не винете колегите за неразбираемостта на кодекса. Виновен е този срамен Гугъл преводач, който няма и понятие от подредбата и красотата на българския език. Просто ги реди дума по дума и толкоз. После колегите изрязали нещата, които явно не ги устройвали, добавили конкурентнозащитния текст и готово. Който им бил предложил друго бил низвергнат, оплют или просто не му обърнали внимание. Сега ми е доста чудно как ще се приеме този кодекс като това трябва да стане на ОС, а на него искрено се надявам да присъстват будни и отговорни хора, а не ОВЦЕ.
Дотогава нищо не се е променило.

Ivaynanay каза...

Мамка му и Гугъл! :-)